29 آذر ۱۴۰۰
image
کاری کاهیلوئوتو
درک و شناخت ایران، برای من یک چالش بزرگ و مثبت است. بحران هسته‌ای، بحران‌های امنیتی در منطقه و تحریم‌های اقتصادی بخشی از حقیقت است، اما در زیر آنها کشوری مهمان‌نواز و زیبا با سابقه‌ای پرافتخار و طولانی نهفته است.

اولین برداشت از اقتصاد ایران

با انعقاد قرارداد (موسوم به برجام) در سال 2015 بین قدرت‌های کلیدی غربی و ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های اقتصادی، هجوم اشتیاق بسمت بازار ایران به وجود آمد. انتظارات زیادی از فنلاند درمشارکت برای رشد اقتصادی ایران و منطقه همسایه وجود داشت. اما اتفاقات بنحوی متفاوت رخ داد.

در اوایل سال 2018، زمانی که  ترامپ در ایالات متحده تعداد زیادی تحریم اقتصادی جدید را علیه ایران اعمال کرد که جدی ترین آنها فلج شدن پرداخت های بین المللی بود، یک فروپاشی رخ داد .

در عمل، بسیاری از شرکت های فنلاندی نیز بین ادامه تجارت در بازار ایالات متحده و به خطر انداختن توانایی پرداخت بین المللی خود میبایست انتخاب می‌کردند. کمتر شرکتی ایران را در آن شرایط انتخاب کرد.

در زمان نگارش این نوشته، برجام در وین در حال مذاکره مجدد است. چیزهای زیادی روی میز وجود دارد: ثبات در خاورمیانه، اعتبار رژیم بین‌المللی کنترل تسلیحات، اقتصاد ایران و نقش اتحادیه اروپا به عنوان یک تصمیم گیرنده بین المللی.

تجربه چند ماه اول من به عنوان سفیر اتحادیه اروپا و فنلاند در ایران، عمق وضعیت دشوار ایران را اینطور تشریح میکند

تحریم ها اقتصاد را سخت‌تر می‌کند

کشور ایران به زودی دارای جمعیتی بالغ بر 90 میلیون نفر با جمعیتی جوان و عمدتاً تحصیلکرده خواهد بود. اقتصاد ایران بزرگ است اما وضعیت اقتصادی آن بسیار سخت است. تحریم‌های اقتصادی تجارت خارجی ایران را فلج می کند، اما این تنها دلیل نزول نیست. نیاز به اصلاحات اقتصادی آشکار است. خود ایران همچنان با یک انتخاب روبروست. در اقتصاد جهانی ادغام شود یا خود را در یک اقتصاد قهرمان یا شهید منزوی خواهد کرد؟ آیا به چین و روسیه و همچنین کشورهای همسایه به عنوان شرکای تجاری و شرکای فناوری اعتماد دارد یا به طور جدی به روی غرب و نوسازی اقتصادی باز می شود؟ هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

در فنلاند علاقه به ایران و تجارت با ایران از دیرباز قوی بوده است. تجارت با ایران سابقه طولانی دارد و بین بزرگترین تقاضاهای ایران و عرضه از فنلاند ارتباط متقابل قابل توجهی وجود دارد.

تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر یک مانع و سرعتگیر بوده است. آنها همچنین یک پارادوکس بزرگ هستند. فنلاند و شرکت‌های فنلاندی قربانی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران هستند و در عین حال ما نیز پشت میزهایی می‌نشینیم که تحریم‌ها در آن اعمال شده است.

همه تجارت‌ها ممنوع نیستند

با این حال، از منظر یک تازه وارد در تجارت ایران، فنلاند ممکن است بیش از حد محتاط و شاید خیلی نامتمایل برای قدم پیش گذاشتن باشد. همه تجارت‌ها با ایران ممنوع نیست. جای کار برای استثناها و رویکردهای خلاقانه متفاوت وجود دارد. بسیاری از رقبای کلیدی ما در بازار ایران بدون خطر تحریم حضور چشمگیری دارند. شرایط رقابتی چه در زمان حال  و چه آینده به‌نفع کسانی است که در بازار حضور دارند.

به طرز شگفت‌انگیزی آنچه در خیابان‌های تهران می‌بینیم کمتر نشان‌دهنده تحریم‌های اقتصادی است. ناوگان خودرو نو می باشد. مغازه ها پر از اجناس هستند و حتی برندهای غربی تا حدی به نمایش گذاشته می‌شوند. تهران یک شهر بزرگ است و تفاوت های داخلی آن قابل توجه است.

شمال شهر که بالای شهراست مرفه، کمتر آلوده و مدرن – سکولارتر و اروپایی است. پایین شهر به وضوح سنتی تر، کمتر مرفه و مذهبی تر است. میتوان در یک روز از هر دو دنیا بازدید داشت. وضعیت مالی همچنان چالش برانگیز است. تورم در نوسان 50-60 درصد است. نرخ بیکاری بالاست. استانداردهای زندگی روزمره در حال سقوط است و تنش های اجتماعی داخلی نیز موضوع بحث دائمی مهمانان خارجی است.

اما ایران و تهران نیز هر روز قدرت و سازگاری خود را نشان می دهند. تحریم ها باعث دلسردی اقتصاد ایران نشده است، بطوری‌که که به نظر می رسد یک پیام یا شعار تجاری بین المللی را به مخاطبان می‌رساند.

۲۶ مهر ۱۴۰۰
image
زمینه استفاده از تجربیات فنلاند در توسعه استارتاپ‌ها مهیاست
در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر فنلاند در تهران بر همکاری دو کشور در حوزه شیوه‌های جدید آبیاری، توسعه استارتاپ‌ها و چگونگی توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط تاکید شد.

سفیر فنلاند در تهران به رئیس اتاق ایران دیدار کرد. همکاری دو کشور با تمرکز بر بخش خصوصی دو کشور و به صورت تعاملات تجاری در سطح خرد در زمینه استارت‌آپ‌ها، کشاورزی و شیوه‌های جدید آبیاری، مهم‌ترین موضوعاتی بود که دراین نشست مطرح شد.

تجربه موفق فنلاند در روند خصوصی‌سازی، توسعه فعالیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در این کشور و استفاده کارآمد از شیوه‌های جدید آبیاری در فعالیت‌های کشاورزی، حوزه‌هایی هستند که از منظر رئیس اتاق ایران می‌توانند برای همکاری مشترک بین دو کشور مدنظر قرار گیرند.

در این راستا غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که همکاری با فنلاند از بین کشورهای حوزه اسکاندیناوی جزو اولویت‌های ایران به شمار می‌آید، گفت: با توجه به اهمیت این کشور برای فعالان اقتصادی ایرانی، دو سال قبل کمیته ویژه‌ای را تشکیل دادیم و این کمیته در سال جاری به اتاق مشترک ارتقا پیدا کرد. هرچند همچنان سطح مناسبات دو کشور در حد انتظارات نیست.

او همکاری بین ایران و فنلاند در حوزه شیوه آبیاری زمین‌های کشاورزی، توسعه استارتاپ‌ها در ایران، محصولات پتروشیمی، خشکبار، محصولات غذایی، کاغذ و مواد شیمیایی و تولید ماشین‌آلات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین به تجربه قابل توجه فنلاند در خصوصی‌سازی و تقویت سطح فعالیت‌های صنایع کوچک و متوسط اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه سطح واکسیناسیون بسیار گسترش یافته و امکان رفت ‌وآمد هیات‌های تجاری فراهم است، اما برای پیشبرد اهداف خود می‌توانیم از فضاهای مجازی در راستای تبادل اطلاعات بین فعالان اقتصادی دو کشور استفاده کنیم.

همکاری با ایران را با تمرکز بر بخش خصوصی دنبال می‌کنیم

در ادامه کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند در تهران از آغاز دوره ماموریت خود در ایران طی یک ماه گذشته سخن گفت و بر علاقه‌مندی اعضای اتاق بازرگانی فنلاند و فعالان اقتصادی ایران کشور برای احیای سطح مناسبات تجاری با شرکای خود در ایران تاکید کرد.

او هدف را افزایش سطح تجارت بین ایران و فنلاند و رفع موانع موجود دانست و تاکید کرد: برای تحقق این هدف به یک نگرش و طراحی مدلی در طولانی‌مدت نیاز داریم تا اقتصاد دو کشور بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند. تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فنلاندی در طول تاریخ در ایران حضور داشتند و تجربیات موفقی کسب کردند و امروز آماده احیای این روابط هستند.

سفیر فنلاند در تهران برقراری روابط بین شرکت‌های فنلاند و ایرانی را به صورت فردی و در بخش‌های خرد تجاری مورد تاکید قرار داد و گفت: تجار فنلاندی تمایل دارند در سطوح خرد تجاری با شرکای خود به صورت فردی ارتباط بگیرند و تمرکز اصلی آنها بر بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد در این حوزه اتاق ایران بتواند مشاوره‌های لازم را ارائه بدهد، آنچه تشریح شد نیاز شرکت‌های فنلاندی برای بازگشت به بازار ایران است

او همچنین به ظرفیت کریدور شمال –جنوب اشاره کرد و خواستار دریافت اطلاعات تکمیلی درباره امکان استفاده از این مسیر شد.

زمینه تعامل، انتقال تجربه و اجرای طرح‌های مطالعاتی بین ایران و فنلاند مهیاست

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند با بیان این مطلب که با تجار و اتاق‌های محلی این کشور نشست‌هایی را برگزار و وضعیت این کشور را بررسی کردیم، تصریح کرد:  درباره کریدور شمال به جنوب از گذشته پیشنهادهایی از سوی اتاق زنجان مطرح شده بود و در نهایت پس از مطالعات لازم، این پروژه اجرایی شد. این خط راه‌آهن تا چند ماه آینده نهایی می‌شود؛ تکمیل پروژه به دلیل مسائل جغرافیایی و دسترسی‌های محلی دچار وقفه شده اما بهره‌برداری اقتصادی از این خط به زودی ممکن می‌شود.  البته در حال حاضر نیز امکان استفاده از این کریدور وجود دارد.

این فعال اقتصادی با نگاهی به محدودیت‌های ناشی از تحریم علیه ایران، تداوم همکاری‌ها را ممکن دانست و تاکید کرد: برقراری مناسبات تجاری به صورت خرد و با تمرکز بر بخش‌های خصوصی همان چیزی است که فعالان اقتصادی ایرانی نیز در ارتباط با فنلاند پیگیری می‌کنند.

به اعتقاد جمیلی باید از همین امروز زمینه تعامل، انتقال تجربه و تعریف طرح‌های پژوهشی را بین دو کشور مهیا کنیم تا زمانی که محدودیت‌ها کمتر می‌شود آماده بهره‌گیری از شرایط پیش رو باشیم.

او ایجاد زمینه حضور و مشارکت هیاتی از ایران در رویداد اسلاش را مورد توجه قرار داد و گفت: اتاق مشترک ایران و فنلاند در تلاش است تا فهرستی از مجموعه تفاهماتی که بین دو کشور در حوزه مطالعاتی و پژوهشی منعقد شده و به دلیل تحریم‌ها متوقف شده؛ اما امکان احیای آنها وجود دارد را تهیه کرده وبرای بررسی در اختیار شما نیز می‌گذاریم تا رایزنی‌های لازم برای به اجرا درامدن آنها از طرف سفرات‌خانه انجام شود.

استفاده از تجربیات فنلاند در ایجاد و رونق کسب‌وکارهای مربوط به بانوان نکته دیگری بود که از سوی جمیلی مورد توجه قرار گرفت.

8 مهر 1400
image
سفیر جدید فنلاند رونوشت استوارنامه خود را تسلیم دکتر امیر عبدالهیان کرد
کاری کاهیلودوتو سفیر جدید فنلاند در کشورمان با وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم کرد.

کاری کاهیلودوتو سفیر جدید فنلاند در کشورمان امروز  ٨ مهر ماه ١۴٠٠ و در آغاز ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تسلیم کرد.

19 مهر 1400
image
با فرصت حضور در اکسپو ۲۰۲۰ می‌توان تصویر غلط شکل گرفته از ایران را تصحیح کرد
عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: حضور پررنگ ایران در اکسپو ۲۰۲۰ فرصت مغتمی برای معرفی ظرفیت‌های کشور و همسو و منطبق شدن با نظام بین‌المللی بدون اقدامات تقابلی است.

مسئول امور راهبردی بین‌الملل اتاق ایران معتقد است: اکسپو ۲۰۲۰دوبی و حضور ایران در این رویداد، دستاوردهای با اهمیت بلندمدتی خواهد داشت و نباید صرفا با رویکرد کوتاه‌مدت رفع تنگناهای فعلی به آن نگاه کنیم.

غلامحسین جمیلی در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران با اشاره به اینکه رویداد اکسپو بعد از ۱۷۰ سال به منطقه خاورمیانه آمده و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ سال آینده دوباره به  نزدیکی‌ ما برنگردد، بر اهمیت اکسپو دوبی برای ایران تاکید کرده و گفت: از آنجا که اکسپو یک رویداد با مخاطب عام و فراگیر است می‎توان گفت هیچ‌وقت به این اندازه دسترسی برای حضور مردم و اقشار مختلف در رویداد اکسپو در ایران وجود نداشته است.

او با اشاره به اینکه اکسپو مخاطبین متنوعی دارد بیان کرد: همه ارکان اجرایی و تصیم‌سازی در ایران می‌توانند با مراجعه به اکسپو چشم‌انداز و تصویر درستی از فضای بین‌الملل به دست بیاورند و این درک جدید را در تمام اقداماتشان برای هر تصمیم بزرگ و کوچکی در حوزه مسئولیت خود تعمیم بدهند.

او تصریح کرد: از اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، صاحبان کسب‌وکارها گرفته تا مردم عادی همه می‌توانند مخاطب اکسپو باشند و در حوزه‌های انتقال تکنولوژی، مفاهیم و ابزارهای نوین، مدل‌های جدید کسب‌وکار و فرمول‌های متنوعی که امروز برای شروع و ادامه و ارتقای فعالیت اقتصادی مود نظر است، مسیرهای مفید آموزشی، جذابیت‌های گردشگری و …. ایده‌های جدید و مطلوبی بگیرند و دانش و درک خود را از جهان به روز کنند.

جمیلی معتقد است: وقتی تنوعی از مخاطبین برای بازدید از اکسپو وجود دارد دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و از این جهت فرصت برگزاری این دور از رویداد اکسپو در نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی به ایران نباید به سادگی از دست برود.

او در پاسخ به این سوال که اکسپو دوبی چگونه می‌تواند در خدمت رفع گرفتاری‌های اقتصادی ایران قرار بگیرد گفت: اکسپو یک رویداد تجاری اقتصادی صرف نیست و نمی‌توان به دنبال بهره‌برداری و پیگیری مقاصد کوتاه‌مدت اقتصادی از آن بود. اما اکسپو فرصت خیلی خوبی برای معرفی ایران و به تصویر کشیدن بضاعت اقتصادی صنعتی و تجاری کشور به دنیا خواهد بود. همچنین فرصت خوبی است که با شرایط و توانمندی‌های دیگر کشورها از نزدیک آشا شویم و به جای اقدامات تقابلی با دنیا خودمان را با آنها همسو و منطبق کنیم و ضریب اشتباه و خطا و تقابل را کاهش دهیم.

جمیلی تاکید کرد: به عتقاد من اکسپو ۲۰۲۰ دوبی و حضور ایران در این رویداد دستاوردهای با اهمیت بلندمدتی خواهد داشت و نباید صرفا با رویکرد رفع مشکلات و تنگناهای فعلی به آن نگاه کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ادامه داد: به اعتقاد من بهره‌برداری‌های مبتنی بر علم و دانش و خلاقیت و نواوری از اکسپو برای ایران دستاورد بیشتری خواهد داشت. چرا که تجربه نشان می‌دهد ما در این حوزه‌ها هم از بضاعت علمی خوبی برخوردار هستیم و هم نیروی انسانی ارزنده‌ای در این بخش داریم. اما ارائه این توانمندی‌ها به دنیا نیازمند یک سری اقدامات بین‌المللی است که باید از رویدادی مثل اکسپو برای پیشبرد آنها بهره‌برداری کرد.

جمیلی گفت: بارها این تجربه را داشته‌ایم که وقتی محصول ایرانی را در یک نمایشگاه بین‌المللی معرفی می‌کنیم طرف‌های تجاری ما متعجب می‌شوند. چرا که تصویر غلط و ناقصی از بضاعت ایران دارند و اکسپو می‌تواند این تصویر غلط را تصحیح و به واقعیت نزدیک‌تر کند.

او تاکید کرد: من معتقدم اکسپو محلی است که می‌توان این فهم را به بقیه دنیا انتقال داد که تحریم مسیر درستی برای رفتار با بقیه کشورها نیست و نیت‌های خصمانه پشت تحریم‌ها نتوانسته کارآیی خود را داشته باشد. درست است که گردشگری ما به شدت آسیب دیده یا برخی بازارهای اصیل و غیررقابتی ما تا اندازه‌ای از دستمان خارج شده اما در عوض توانسته‌ایم در حوزه‌های دانش‌بنیان در ردیف کشورهای سرآمد دنیا باشیم و اکسپو جایی است که می‌توان این برتری‌ها را به نمایش گذاشت.

17 مهر 1400
image
جغرافیای تجارت در حال تغییر است/ از ظرفیت فنلاند برای حل مشکل آب استفاده کنیم/ تنش‌های قفقاز تاثیری بر کریدور شمال-جنوب ندارد
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند اظهار داشت:‌ جغرافیای تجارت و معادلات تجاری در منطقه، جنوب شرقی آسیا، چین، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه CIS و اروپای شرقی در حال تغییر است و موازنه‌های جدیدی شکل خواهد گرفت که بخشی از آنها می‌تواند متاثر از مسیر مبادلات و لجستیک باشد.

غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و فنلاند و همچنین تشکیل اتاق مشترک بازرگانی دو کشور اظهار کرد:‌ اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند در یک ماه اخیر تاسیس و مجمع عمومی موسسان آن نیز برگزار شد. لزوم گسترش روابط ایران با دیگر کشورها نباید فراموش شود، چون این کشورها ظرفیت‌هایی دارند که می‌توانند در حوزه‌های مختلف در جهت توسعه صنایع مختلف کشور به ایران کمک کنند.

وی در مورد اهداف این اتاق توضیح داد: فنلاند استعداد بسیار زیادی در انتقال و صادرات تکنولوژی و فناوری‌های جدید دارد و از این حیث می‌تواند مورد توجه کشور در توسعه صنایع فعلی خود باشد. به هر ترتیب رویکرد جدید شکل‌گیری کسب‌وکارها که متاثر از استارت‌آپ‌ها، ایده‌ها و نوآوری‌ها است که فنلاند در این حوزه جزو سرآمدها است و می‌تواند برای ایران که خود در خاورمیانه رتبه بسیار شایسته‌ای دارد، الگوی خوبی باشد تا ظرفیت فعلی آن ضریب افزایش قابل توجهی پیدا کند.

جمیلی افزود: موضوع آب یکی از موضوعات مورد اهمیت زندگی در دنیای امروز است، نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورها مشکلات و محدودیت‌های جدی در این حوزه دارند و به دنبال اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن هستند. طبیعتا فنلاند در این حوزه بسیار برجسته و متمایز از سایر کشورهای دنیا فعالیت می‌کنند. ما می‌توانیم از این ظرفیت برای جبران بخشی از مشکلات کم‌آبی ایران بهره‌گیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اشراف فنلاند بر حوزه آموزش گفت: در حوزه آموزش هم فنلاند الگوها و مدل‌های بسیار مترقی و متمایزی دارد که می‌توان با آنها کارهایی را پیش برد تا به فضای آموزشی کشورمان کمک کند.

جمیلی اضافه کرد: تمرکز، اهداف، حضور و ارتباط ایران در اروپا بیشتر مربوط به اروپای غربی و جنوب اروپا بوده و کمتر به حوزه نوردیک و اسکاندیناوی توجه کرده است. این درحالی است که اشتراکات زیادی در این حوزه برای ایران وجود داشته و ظرفیت ایرانیان مقیم در آن هم همیشه فراموش شده است. دانمارک، فنلاند و سوئد کشورهایی هستند که می‌توانند ظرفیت‌های بالقوه‌ای را برای ایران داشته باشند تا بتواند بخشی از آنها را در جهت منافع کشور همسو و هماهنگ کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند در پاسخ به سوالی در مورد حجم تجارت دو کشور گفت: حجم تجارت مبنای درستی برای سنجش سطح روابط نیست، شرکت‌های فنلاندی اساسا محافظه‌کار و محتاط هستند؛ حتی بعد از برجام جزو آخرین کشورهایی بودند که مراجعه و ابراز علاقه‌مندی به همکاری کردند. با توجه به این که کشور اولویت‌های مختلف و متنوعی در بسیاری از اقلام و موارد ضروری‌تر برای کار با فنلاند دارد، طبیعتا این بخش با توجه به اینکه در اولویت‌های بعدی بوده کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این همیشه راه‌های آسان‌تر و سهل‌الوصول‌تر مورد پیگیری قرار می‌گیرند، امیدواریم با فعالیت‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند این مسیر برای تجار شفاف‌تر و واضح‌تر باشد تا بتوانیم حجم مبادلات تجاری را نیز افزایش دهیم. گویی سمت و سوی روابط به شکلی است که مواردی مانند انتقال تکنولوژی، مطالعه و پژوهش بیشتر از صادرات یا واردات کالا مورد توجه هستند. در مجموع تجارت ما با فنلاند نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است.

جمیلی در ادامه خاطرنشان ساخت:‌ جغرافیای تجارت و معادلات تجاری در منطقه، جنوب شرقی آسیا، چین، هند، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه CIS و اروپای شرقی در حال تغییر است و موازنه‌های جدیدی شکل خواهد گرفت که بخشی از آنها می‌تواند متاثر از مسیر مبادلات و لجستیک باشد. بخش عمده‌ای از هزینه‌های یک فعالیت صادراتی برون‌مرزی متاثر از حمل ونقل، سهولت دسترسی و ارزان‌تر بودن آن است که کریدور شمال به جنوب بسترهای جدیدی را مهیا کرده و مسلما فرصت‌های جدیدی را مهیا خواهد کرد. با توجه به اینکه ایران نقش اساسی در این کریدور دارد، می‌توانیم امیدوار باشیم که تاثیرات مثبت و مطلوبی ناشی از این اقدام را به صورت جدی مشاهده کنیم.

وی در مورد تاثیر تنش‌های قفقاز بر کریدورهای موثر بر تجارت ایران و فنلاند گفت: کریدور شمال – جنوب کشورهای جنوب شرقی آسیا را به شمال اروپای شرقی وصل می‌کند و مسیر راه‌آهنی که از جنوب کشور شروع و از شمال کشور خارج می‌شود، می‌تواند از آذربایجان و روسیه وارد فنلاند شود. بنابراین موضوعی نیست که تحت تاثیر مشکلات ارمنستان و آذربایجان قرار بگیرد. مسیر اصلی این کریدور از آذربایجان می‌گذرد و خطوط بین ایران، آذربایجان و روسیه یکسان است و در نتیجه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

 جمیلی تصریح کرد: بعید به نظر می‌رسد که مشکلات اخیر بتواند این مسئله را تحت تاثیر قرار دهد. چراکه این کریدور با اهمیتی‌ است و مسیرهای جایگزین را بسیار غیرقابل توجیه می‌کند. مسیر جایگزین عملا وجود ندارد و آذربایجان نقش اصلی را در این کریدور دارد، ارمنستان هم می‌توانست جایگزین باشد که با محدودیت‌هایی که به نظر می‌رسد درحال ایجاد است به نظر اینطور نخواهد بود. گرچه آذربایجان در نقشه قبلی خود هم محل اصلی عبور این کریدور است.

وی خاطرنشان کرد: گذشته نشان داده که در قالب موارد اقتصاد مقدم بر سایر تنش‌های سیاسی است. از آنجا که ذی‌نفعان‌ این کریدور کشورهای مختلفی هستند که همه خواهان گسترش روابط تجاری بین‌ یکدیگر هستند، نباید نگران باشیم.

30 شهریور 1400
image
دیدار و گفتگوی دکتر امیر عبداللهیان و وزیر امور خارجه فنلاند
وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین دیدار های دوجانبه صبح سه شنبه با همتایان خود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با آقای پکا هاویستو ، وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و در خصوص آخرین وضعیت افغانستان، منطقه و دوجانبه تبادل نظر کردند.

دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین دیدار های دوجانبه صبح سه شنبه با همتایان خود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با آقای پکا هاویستو ، وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و در خصوص آخرین وضعیت افغانستان، منطقه و دوجانبه تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار اظهار داشت: دولت جدید علاقمند است روابط دوجانبه با فنلاند را با نشاط بیشتری پیگیری نموده و در این راستا برگزاری کمیته سیاسی دو کشور در اسرع وقت می‌تواند انرژی جدیدی به روابط دوجانبه بدهد و دولت از این ارتقاء روابط حمایت می‌کند.
دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی و کشاورزی دو کشور و همچنین برقراری پرواز مستقیم تهران و هلسینکی، بر ضرورت حمایت لازم از فعالیت های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد.
وزیر خارجه فنلاند نیز در این دیدار با مروری بر روابط دوجانبه از جمله در حوزه‌های سیاسی ،اقتصادی و محیط زیستی آمادگی برای گسترش در زمینه روابط دوجانبه را اعلام کرد و

در این راستا از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک به عنوان گامی در کمک به ارتقای روابط اقتصادی دو جانبه ابراز خشنودی کرد.

وزیر خارجه فنلاند همچنین آمادگی کشورش را برای هرگونه کمک به احیای برجام بیان کرد.

وی همچنین ضمن اشاره به سابقه گفتگوهای منطقه ای در چارچوب فرایند هلسینکی، از وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست آتی دعوت کرد.

8 شهریور 1400
image
اتاق مشترک ایران و فنلاند به دنبال ایجاد مسیر همکاری در زمینه نوآوری است
توسعه کسب‌وکارهای کوچک، انتقال دانش و فناوری و یافتن سرمایه‌گذارانی برای ایده‌های کارآمد استارتاپی ایرانی از مهم‌ترین محورهای مورد توجه در اتاق مشترک ایران و فنلاند است.

غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند درباره فرصت‌های مشترک اقتصادی دو کشور و نقش اتاق مشترک برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها می‎‌گوید: کشورهای مختلف دنیا قابلیت‌های گوناگونی در حوزه‌های اقتصادی برای خود شناسایی کرده‌ و بر اساس استعدادهایشان توانسته‌اند یک مزیت رقابتی بسیار فاحش نسبت به رقبا در آن حوزه ایجاد کنند. در این راستا فنلاند از جمله کشورهایی است که توانسته جایگاه خود را در حوزه‌های مبتنی بر تکنولوژی، نوآوری، دانش و علم تثبیت کند. این کشور امروز نه در حوزه تولید محصول و کالا، بلکه در حوزه تولید دانش، روش و مدل‌های انجام کار و جستجوی شیوه‌های جدید برای تامین نیازهای انسان سرآمد است.

جمیلی ادامه می‌دهد: حوزه بسیار ارزشمند دیگری که فنلاند دنبال می‌کند بهینه کردن و هرچه بهبود دادن به تمامی فرآیند تولید است. در خیلی از حوزه‌ها فنلاند توانسته مبدع و آغازگر حرکتی برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصارف انرژی و همینطور جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. مثلا در حوزه آب با اینکه فنلاند یک کشور غنی از نظر منابع آبی است اما در حوزه مدیریت و مصرف آب، تسویه و چرخه‌های بازیافت آب توانسته کارهای بی‌نظیری در دنیا انجام دهد. همین نمونه بیان‌گر این است که فنلاند این دستاورد و تکنولوژی را نه صرفا برای بهره‌مندی خودش بلکه برای عرضه به همه دنیا دنبال می‌کند.

او تاکید دارد: دامنه و زمینه عمده همکاری ما با فنلاند می‌تواند در حوزه تبادل دانش فنی باشد. ایران به لحاظ استعدادهای فردی و علمی و خلاقیت‌های جوانانش، بسیار غنی است. یک فرصت همکاری دوجانبه برای کسب تجربه، پیدا کردن همکار و شرکای تجاری و راهبرد استفاده از تجارب بین‌المللی در فنلاند برای هر دو طرف، می‌تواند سودآور باشد.

رئییس اتاق مشترک ایران و فنلاند به تاثیرپذیری اقتصاد ایران از تحریم‌ها اشاره کرد و می‌گوید: ایران در چند سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها دچار عقب‌ماندگی شده و فرصت همگام‌سازی خود با ظرفیت‌های جهانی را در بسیاری از زمینه‌ها از دست داده است. درست است که ایران جایگاه خوبی در صنایع فولادی و معدنی دارد اما باید قبول کنیم که مدل تولید این نوع محصول‌ها در دنیا با استفاده از تکنولوژی‌ها و مسیرهای جدید، اقتصادی‌تر شده است و ایران به دلیل محرومیت از این توانایی‌ها همچنان از مدل سنتی و به نسبت قدیمی در تولید این نوع محصولات استفاده می‌کند. مصداق این موضوع در خیلی از حوزه‌ها از جمله بانکداری، فناوری اطلاعات، تولید مواد غذایی و …. قابل مشاهده است.

جمیلی ادامه می‌دهد: طبیعتا جبران این عقب‌ماندگی در صنایع مستلزم صرف زمان، هزینه و سرمایه‌گذاری زیادی است. اگر همین الان بخواهیم در نقطه آغاز جبران این عقب‌ماندگی باشیم دست‌کم ۵ تا ۱۰ سال زمان لازم است تا بتوانیم صنعت خود را به‌روز کنیم و نوآوری‌های جدید به آن اضافه کنیم. از طرفی این به‌روزرسانی نیازمند پایان تحریم‌ها و گشایش فضای بین‌المللی برای کشور است.

او تاکید دارد: یکی از حوزه‌هایی که با وجود این شرایط، نه آن‌قدرها دچار عقب‌ماندگی شده و نه بازه طولانی‌مدتی را برای به‌روزرسانی لازم دارد و نه تحریم‌ها چندان می‌تواند در  آن‌ تاثیر داشته باشد، حوزه‌های مبتنی بر کسب‌وکارهای جدید و دانش‌بنیان هستند.

جمیلی ادامه می‌دهد: ما به راحتی می‌توانیم با تمرکز جدی‌تر بر این نوع موضوعات، سرعت حضور خودمان را در بازارهای جهانی افزایش بدهیم و بخشی از خسارت‌های ناشی از عدم اجرای فعالیت‌های دیگر اقتصادی در دنیا را با فعالیت در این نوع حوزه‌ها جبران کنیم. از این جهت، رویداد اسلاش که هرساله برگزار می‌شود کانون مهمی در دنیا برای اینگونه فعالیت‌هاست و با فاصله رتبه بسیار ارزنده‌ای در سطح بین‌المللی در جهت ارائه فرصت‌های استارتاپی دارد. لذا مشارکت و حضور ایران و آشنایی فعالان این حوزه در فنلاند می‌تواند بسیار موثر و کاربردی باشد.

عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران ایران بیان می‌کند: در کنار همه این‌ها باید بپذیریم که فنلاند در بسیاری از شاخص‌های اجتماعی و رضایت‌مندی شهروندان تقریبا جز سه کشور اول دنیا محسوب می‌شود. به طور طبیعی نگاه اتاق‌های مشترک صرف کسب درآمد و انتفاع نیست (که البته هدف عمده همین است)، اما الگوبرداری از شیوه‌های کسب‌وکار و شیوه‌های تلفیق لذت بردن از کار در کنار تولید ثروت که فنلاند می‌تواند الگوی موفقی برای آن باشد نیز موضوع مهمی است که نباید از نظر دور داشت.

جمیلی درباره اولویت‌های اصلی اتاق مشترک ایران و فنلاند برای سرمایه‌گذاری و تبادل دانش می‌گوید: رویکرد غالب در هیات مدیره اتاق مشترک، مشارکت جدی برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک، استارتاپ‌ها، انتقال دانش و تکنولوژی، همکاری در حوزه‌های مختلف پژوهشی، پیدا کردن سرمایه‌گذارانی برای ایده‌های کارآمد استارتاپی ایرانی، محورهای جدی هستند که اتاق مشترک می‌تواند به آن بپردازد. ضمن اینکه مباحث مرتبط با آب و تولید محصولات کشاورزی صنعتی و مواد غذایی از دیگر حوزه‌های حایز اهمیتی است که می‌توان با فنلاند دنبال کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره برآورد ارزی فرصت‌های اقتصادی مشترک میان ایران و فنلاند هم می‌گوید: اعداد قابل توجه است. در نظر داشته باشید که فقط فروش یک نسخه بازی در فنلاند تقریبا به اندازه مقادیر قابل توجهی فروش نفت ایران در این سال‌ها، برایشان ارزآوری داشته است.

جمیلی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر روند فعالیت‌های اقتصادی مشترک ایران و فنلاند بیان می‌کند: تحریم‌ها بیشتر شامل شرکت‌های بزرگ بوده و در نقاطی اثرگذار است که این شرکت‌ها همکاری‌های مشترکی با کشورهای دیگر اروپایی و یا آمریکا دارند. برای مثال وقتی شرکتی شرکای اروپایی و آمریکایی دارد و یا به شکل جدی محصولات خودش را به این کشورها صادر می کند، برای از دست نرفتن منافعش در شرایط تحریم، حاضر به کار با ایران نیست. اما در حوزه استارتاپ‌ها کم‌ترین اثرپذیری از تحریم‌ها وجود دارد چرا که اولا در این حوزه افراد با هم در ارتبطا هستند تا کشورها؛ ثانیا محصول آن‌ها آن‌قدر بزرگ نشده که مشمول تحریم‌های جدی دولت‌ها و آمریکا شوند و ثالثا مسیر نشان دادن این‌که این شرکت‌ها چقدر به یک کشور وابستگی دارند تا حد زیادی قابل انعطاف است.

image
کتاب کار‌آفرینان کوچک ترجمه‌ی غلامحسین جمیلی